Panye
Kokhanku hât lieb gehat zu spielen in schach. Verspielt âber hât er
feint gehat. Bleiben mat hât ständig gemust nischt er, nor sein partner.
Asa partner hât nisch gekonnt sein kéin poretz. Aphilu (even) der
kléinster poretz, wie bawusst, is sehr honarne. Un wen er spielt schach, will er
sâgen mat. As nischt – zu wâs taug
der spielen?
Hât Panye Kokhanku
gemust hâben, als partner in spielen schach, a Yidn. Un in Nesvizh is takeh
gewe’en asa Yid, Sh’kheyna hât er gehéissen, un is gewe’en a grõsse beriah (expert) in spielen schach.
Natürlich besteht die ganze beriahschaft in schach-speil derin, wâs m’staret sich jenem’s
köenig nehmen gefangen: sâgen ihm “mat”.
Âber wâs tut a Yid nischt zulieb parnosseh (livelihood)? Sh’kheyna is gewe’en der gvir (wealthy man) vun städtel un gelebt
hât men doch vun hõf. Biphrat (in
particular) as Panye Kokhanku is gewe’en nischt kéin gewöhnlicher poretz. Er is gewe’en der voyevoda über halb Lita. Er is gewe’en
asõ stark, wie der krul (köenig)
alléin un ephshar (perhaps) noch
starker far’n krul.
Es versteht sich alléin, as derfar, wâs Panye Kokhanku hât
sich gekönnt barühmen var seine khaveyrim
(chums) – andere poreytzim – as er
git ständig mat dem samme Sh’kheyna,
wâs alle poreytzim hâben gewusst, as er is a grõsser spieler, hât Sh’kheyna
gehat vun hõf takeh gute parnosseh un
is, zulieb sein schach, gewe’en der gvir vun städtel.
Asõ flegt oft Shkheyna sitzen in sein yarmulkeh mit’n voyevoda
über’n schach-brett un nâch jeden mâl spielen is bei ihm zugekummen parnosseh
in sein wein-geschäft.
Âber Shkheyna hât sich nischt gefühlt gut. Khotch er is gewe’en
der gröss’ster gvir vun städtel;
khotch in schul hât er gehat die fett’ste aliyos
(honorary readings) un in kohol-stübel
is er gewe’en der erster parnos-khodesh.
To Be Continued….
No comments:
Post a Comment